Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

donderdag 11 februari 2016

Een dagje mediatheek - een beeldverslag

Ouders en toekomstige brugklasleerlingen, die wij tijdens de open dagen in onze keurig opgeruimde, maar o zo lege mediatheek ontvangen, vragen dikwijls welke leerlingen van de mediatheek gebruik (mogen) maken, op welke momenten en hoe dat dan in zijn werk gaat. Leerlingen die op de open dagen een rondleiding door de school verzorgen, kunnen dat goed vertellen en zelf vinden wij het ook altijd heel leuk onze gasten het een en ander te laten zien en toe te lichten. Maar beelden geven toch altijd een levendiger beeld van een gewoonlijk levendige mediatheek.


De titel van dit blog klopt niet helemaal, want de foto's zijn van drie verschillende dagen. Ze geven echter een goed beeld van een willekeurige dag in deze periode van het jaar.
De eerste drie foto's zijn genomen op een maandag, eind januari in de toetsweek. Veel bovenbouwleerlingen zochten de rust in de mediatheek om te studeren. Dat kan in de stiltehoek, maar ook op andere manieren. Leerlingen vertellen wel dat ze zich hier beter kunnen concentreren dan thuis, omdat daar meer afleiding is.


Ondertussen gaat het leven van andere leerlingen gewoon door. Tijdens een les komen 2e klassers een 2e hands snelhechter bij ons kopen om hun werkstuk in te leveren en een ander wil graag van een computer gebruik maken. Daarvoor moeten leerlingen zich met hun leerlingenpas bij de balie melden.


Een dag later. Misschien is er een lesuur uitgevallen en hadden deze brugklassers de keuze om in de mediatheek te werken.  Ze laten zien dat niet alleen ouderejaars, maar ook zij rustig zelfstandig kunnen studeren!


Een groepje leerlingen is er door hun docent Duits op uitgestuurd om een eenvoudig leesboekje te zoeken in de mediatheek. Boeken worden ook weer teruggebracht en worden tussen de balie-activiteiten door ons weer opgeruimd.



Later op de ochtend, een ander lesuur, andere leerlingen.

 

Een week later, woensdagochtend. Leren met boeken, werken op de computer, boeken lenen, boeken terugbrengen. Om advies vragen voor het lenen van een literatuurboek. Een leerling geeft in een tussenuur bijles aan een andere leerling.



"Kleine" pauze, lesuren: leerlingen komen en leerlingen gaan - uit alle klassen van alle geledingen.

 
 

En dan is het Grote Pauze! De mediatheek stroomt vol, er is na een minuut of tien zelfs bijna geen plek meer. Dat gebeurt niet zo vaak.



De mediatheek is in de eerste plaats een werkruimte, waar leerlingen met hun schoolwerk bezig kunnen zijn of een boek kunnen lezen. Maar in de pauze is het ook wel een beetje ontmoetingsruimte en als iedereen desondanks toch serieus bezig is, genieten we van een gezellige, ontspannen werksfeer.


Eigen laptop mee, gebruik maken van wifi in een rustig hoekje.




Het rode bankje is altijd een populair plekje, maar ja ... vol is vol...



Na de pauze is het ineens heel stil en is er gelukkig gelegenheid om de laatste hand te leggen aan de vitrine. Voor Valentijnsdag staat deze altijd helemaal in het teken van de Liefde!


Bij het rode bankje is nog een presentatie van boeken die leuk gebruikt kunnen worden voor de BookFace wedstrijd. Een paar meisjes hebben deze ontdekt en zijn enthousiast bezig om nog leuke selfies met de boeken te maken.


Niet alleen op de computer wordt geknipt en geplakt. Niet iedereen vindt het fijn om altijd alles op de computer te doen. Deze leerlingen nemen de schaar en de plakstift nog echt ter hand om een opdracht te verwerken.


Aan het eind van de middag zijn er niet zoveel leerlingen meer en hebben wij tijd om nieuwe boeken in te werken in de catalogus en voor allerlei andere werkzaamheden. De mediatheekruimte, de boeken en computers zijn natuurlijk het meest zichtbaar, maar veel van ons werk vindt plaats in de digitale ruimte en soms ook in de klas - voor bijvoorbeeld een les mediawijsheid of een presentatie ter voorbereiding van het sector- of profielwerkstuk. Maar dat is weer een ander verhaal.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten