Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

vrijdag 28 maart 2014

Informatievaardigheden: auteursrecht en plagiaat

Bij het vak informatiekunde geven we in twee lessen vervolg aan de eerste lessen informatievaardigheden voor de brugklassen. Het doel van de eerste les is om van alle vmbo-, havo- en atheneumleerlingen kritische internetconsumenten te maken en hen te leren hoe ze de waarde en betrouwbaarheid van informatie kunnen beoordelen. In een tweede les voor havo en vwo proberen we te leren hoe ze voor een schoolopdracht bewust en doelgericht kunnen werken door middel van een stappenplan in plaats van zich alleen te laten leiden door Google. Begrippen als auteursrecht en plagiaat kwamen hierbij eveneens aan de orde en in het verlengde daarvan de toepassing van een correcte bronvermelding in hun eindopdracht. Dit kwam binnen deze opdracht echter onvoldoende uit de verf en daarom hebben we deze les in een paar klassen eens een andere vorm gegeven.


In een Symbalooblok: http://www.symbaloo.com/mix/auteursrechtenplagiaat, heb ik allerlei informatie verzameld over auteursrecht (links), plagiaat (rechtsboven) en heel specifiek muziekrechten (middenonder).
De klas, eveneens in drieën gedeeld, kreeg 15 tot 20 minuten om de blokjes over een van deze onderwerpen te bekijken en daarover in groepjes van twee of drie heel kort iets op te schrijven. Daarna moesten ze dit om beurten kort voor de klas presenteren. Zo hebben ze hun informatie en ervaringen met elkaar gedeeld. Geen huiswerk en geen cijfer, maar wel mijn belofte om de beste of leukste notities in de mediatheek facebookpagina op te nemen. Daar staan ze nu: Facebook Mediatheek Hermann Wesselink College
Het was voor ons allemaal even wennen en voor mij een nieuwe aanpak, dus best spannend! Maar het resultaat was een geanimeerde en vlot verlopende les, waarbij soms wat minder, maar soms heel goed de kern van de zaak voor het voetlicht werd gebracht.
Sommige leerlingen hadden moeite met de korte tijd, anderen waren snel klaar en Britt en Robina uit 1G hebben zelfs kans gezien om hun notities in kleur te illustreren:


In ieder geval kan geen van de leerlingen uit 1G en 1L nog zeggen dat ze niet weten wat auteursrecht en plagiaat betekenen!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen