Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 12 februari 2014

Gebruik van social media in Nederland in 2013


Onderzoeksbureau Newcom heeft voor het 5e jaar een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland gepubliceerd. 
Een paar conclusies uit het onderzoek:
  • Ca. 90 % van de Nederlanders gebruikt social media
  • Facebook is nog steeds de grootste 
  • Het aantal Google+ gebruikers is enorm gestegen
  • De nieuwe platforms Pinterest en Instagram zijn in korte tijd enorm groot geworden.
In dit filmpje zet Newcom de hoofdpunten op een rijtje:


Binnen het onderzoek zijn 1.116 jongeren tussen de 15 en 19 jaar gevraagd naar hun gedrag op social media. Meer dan 96% van hen is op 4 of meer platforms actief. Opleidingsniveau en leeftijd spelen een rol in de mate waarin deze social media gebruikt worden. Over het geheel genomen groeit Twitter nog wel, maar zeker niet onder jongeren. Veel jongeren haken af bij Twitter, omdat het teveel tijd kost en te weinig oplevert. In plaats daarvan maken ze steeds meer gebruik van Snapchat en Instagram.

Op de website van Mediaonderzoek staat nog wat meer informatie uit dit rapport:
DutchCowboys belooft het rapport binnenkort uitgebreid te bespreken op haar site: http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/31009 
Het hele onderzoeksrapport is gratis te bestellen bij Newcom: http://www.newcom.nl/social-media-onderzoek2014.

Een ander onderzoek naar mediagedrag is dezer dagen door NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) gepresenteerd: de eerste NOM Kids Monitor. Dit is een breder onderzoek naar mediagedrag, nl het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, sociale media en traditionele media als televisie, radio, kranten e.d. onder ruim 2.000 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Ook andere interesses en activiteiten zijn in dit onderzoek meegenomen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten