Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

vrijdag 15 november 2013

Studiemiddag Lezen voor de Lijst



Op uitnodiging van de sectie Nederlands waren we met twee mediathecarissen aanwezig bij de studiemiddag o.l.v. drs. Monique Metzemaekers over Lezen voor de Lijst. Lezen voor de Lijst is geen methode, maar een hulpmiddel voor leerlingen, docenten, mediatheekmedewerkers en ouders bij de keuze en verwerking van boeken. De website http://www.lezenvoordelijst.nl/ is daarvoor ontwikkeld en biedt heel veel en heel overzichtelijk informatie, maar dat wil niet zeggen dat je het daarmee in een handomdraai ook in de praktijk kan brengen. Deze middag ging dus over wat Lezen voor de Lijst voor ons kan betekenen en hoe we daarmee in de praktijk kunnen omgaan.

Mw. Metzemaekers was vanaf het begin betrokken bij het onderzoek van Theo Witte (http://www.lezenvoordelijst.nl/documents/proefschrift.pdf) en is werkzaam als docente literatuur en Nederlands  en als coördinator onderwijs op het Hoogeland College in Warffum Gr.

Ze liet ons eerst in kaart brengen waarom wij het lezen van fictie en literatuur belangrijk vinden voor de leerlingen in onderbouw en bovenbouw. Alle argumenten die ingebracht werden, zullen niemand vreemd zijn die professioneel met lees- en taalonderwijs bezig is. Maar het is wel mooi als je daarin nog eens extra bevestigd wordt door het meta-onderzoek van Mol en Bus (2011), waarmee aangetoond is dat lezen (en niet alleen technisch lezen, maar ook fictie!) de drijvende kracht is achter geletterdheid en taalvaardigheid. Leerlingen die veel lezen, presteren beter, schoolbreed! Zie de samenvatting in Levende Talen:
Leerlingen die gemiddeld 15 minuten per dag lezen, breiden hun woordenschat uit met 1000 woorden per jaar. Meer hierover op: http://www.cedgroep.nl/voortgezet-onderwijs/taal/robuuste-aanpak-taallezen/leesdok.aspx

Anderzijds is bij zwakke lezers een negatieve spiraal te constateren.

Als we aldus het belang van het lezen van fictie hebben vastgesteld, ligt het voor de hand dat we het lezen tijd en ruimte geven in het lesprogramma en taalbeleid, dat barrières (zoals bijv. pasjes en boetes in de mediatheek….!) worden weggenomen en mogelijkheden worden onderzocht en benut.

Een van die mogelijkheden is Lezen voor de Lijst. Zijn voor het huidige leesdossier de niveaus van boeken en opdrachten nog veelal min of meer gelijk en niet altijd even prikkelend, aan Lezen voor de Lijst liggen juist differentiatie en ontwikkeling van de leerling ten grondslag.

Hoe dat precies in elkaar steekt en hoe je dat vervolgens in de praktijk kunt brengen, liet onze gastdocent ons aan de hand van een videopresentatie en enkele praktijkfilmpjes zien en daarover hebben we verder door gepraat:
Hoe worden de niveaus aan de verschillende boeken toegekend, waarmee moet je daarbij rekening houden? 
Hoe kun je of kunnen de leerlingen bepalen in welk niveau ze op een bepaald moment (bij de start bijv.) lezen. 
Hoe kun je leerlingen helpen bij de keuze van een boek dat bij hen past: waarbij ze plezier in het lezen krijgen of behouden én willen en kunnen leren?
Het was een boeiende, leerzame en inspirerende middag, waarbij we genoeg materiaal hebben gekregen om verder over na te denken en mee aan de slag te gaan. Dat gaan de docenten doen en dat doen wij in de mediatheek. Het heeft ons in ieder geval meer inzicht verschaft, maar ook concrete ideeën. In de mediatheek hebben we in de afgelopen tijd de niveaus vanaf 15 jaar van Lezen voor de Lijst in de catalogus ingevoerd. We hebben nu weer een idee hoe we hiermee verder kunnen en hoe we dat kunnen gebruiken om leerlingen te helpen met het zoeken van boeken, vooral als Lezen voor de Lijst inderdaad ook didactisch ingezet gaat worden bij het lezen. We zullen ons blijven beraden over hoe we leerlingen en docenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen met ons aanbod en onze service, met een minimum aan drempels. 


1 opmerking:

  1. Hoi Rineke
    Wat een mooi, duidelijk en inspirerend verslag!
    Dank voor de tip.
    Groet,
    Bernadette Heitman (mediatheek HLW)

    BeantwoordenVerwijderen