Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 9 oktober 2013

Informatievaardigheden in de mediatheek en nog meer informatievaardigheden

Verspreid over de weken ontvangen we al vanaf het begin van het schooljaar alle nieuwe brugklassen in de mediatheek. In 2x een hwt-lesuur beginnen we met een kennismaking met de mediatheek en met een aantal basis informatievaardigheden. In tweetallen gaan ze aan de slag met allerlei opdrachten, die hen door de hele mediatheek leiden. Veelal in rap tempo slaan ze zich door de eerste opdrachten heen, niet zelden op handen en voeten.


Waar kun je de Nederlandse jeugdboeken vinden, waar vind je in het boek informatie over uitgever en vertaler, wat is de oorspronkelijke titel van een vertaald boek? Zoek je Simone van der Vlugt bij de S of bij de V?

Non-fictie: dan hebben we het over informatieve boeken. Die staan met een sisocode op onderwerp in de kast. Hoe werkt dat?
En hoe vind je dan een boek over islam, popmuziek of het Romeinse Rijk in welke kast?












Als je een boek of schrijver zoekt of wilt weten of een boek is uitgeleend, kan de online catalogus helpen. Twee computers met de catalogus staan altijd "open" in de mediatheek. Zonder leerlingenpas kun je die gebruiken.
Elders kun je de catalogus vinden op de ELO.






Alle leesboeken hebben een niveau-aanduiding om het je gemakkelijk te maken een boek te vinden dat bij jou of bij de opdracht van een docent past. Zoek welke kleur de Engelse B-boekjes hebben.
De begeleidende docent helpt zoeken, dat schiet lekker op!
Aan media en boeken gerelateerde begrippen opzoeken in een woordenboek - weer even ouderwets met het alfabet werken! Wat is een opinieweekblad, literatuur, wat verstaan we eigenlijk onder media?



Iedere vraag wordt meteen nagekeken, voordat ze de volgende krijgen en met een hoog tempo kan het flink druk zijn bij de tafel. En dan is het fijn dat iedereen meehelpt: docenten, mediatheekmedewerkers en als dat zo uitkomt, blijven de vrijwilligers zelfs nog langer dan normaal!




Allengs komen er steeds moeilijker vragen en meer vragen voor de computer, waarmee we meer de diepte ingaan: internet, wikipedia, databanken zoals Literom. Dat vereist ook wat meer concentratie en denkwerk. 
Om de kinderen bewust te maken van de risico's van het internet, krijgen ze tussen de twee lessen huiswerk mee nl. om kennis te nemen van de informatie achter alle blokjes van Digibewust.
Dat is een soort favorietencentrum, dat wij speciaal voor deze les hebben gemaakt, met allerlei informatie over internetonveiligheid en hoe je daar wel of niet mee om kunt gaan. 


Als vervolg op deze mediatheeklessen krijgen de kinderen uit de vwo- en havo-klassen nog twee lessen van ons bij het vak Informatiekunde. In de eerste les leren ze d.m.v. verschillende opdrachten na te denken over de betrouwbaarheid en bruikbaarheid (voor schoolopdrachten) van allerlei internetsites en hoe je daar achter kunt komen. Deze les krijgen de vmbo-leerlingen ook. In de tweede leren ze hoe ze een opdracht kunnen maken via een doelgericht stappenplan. In tegenstelling tot de mediatheeklessen, krijgen ze daarvoor een cijfer (informatiekunde).
Over het algemeen verlopen al deze lessen zeer geanimeerd en leren we elkaar een beetje kennen. Zo weten ook de nieuwe leerlingen de weg naar de mediatheek al snel te vinden en ook dat ze ons altijd om hulp kunnen vragen. Velen voelen zich hier gemakkelijk thuis en zitten in de pauzes of na hun lessen samen huiswerk te maken. Leuk!!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen