Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

vrijdag 15 maart 2013

Flipping the classroom


Afgelopen dinsdag hadden we met de BMO-regiogroep Noord-Holland/Flevoland een bijeenkomst, waarbij gastdocent Joost van Oort een boeiende presentatie heeft gegeven over Flipping the classroom.
Joost van Oort is geschiedenisdocent op het St. Joriscollege in Eindhoven en werkt inmiddels zo'n anderhalf jaar met flipping in de bovenbouw havo en vwo.

Flipping the classroom komt erop neer dat de uitleg van lesstof, die gewoonlijk in de klas plaatsvindt, online wordt aangeboden in de vorm van bijvoorbeeld een filmpje en door de leerlingen thuis wordt bestudeerd, terwijl vervolgens in de klas verwerking en verdieping kan plaatsvinden. Zo kan op school differentiatie, maatwerk een plaats krijgen. De rol van de docent in de klas verandert van "uitlegger" in coach. De leerling wordt meer eigenaar van zijn eigen leerproces: bepaalt zelf de manier, plaats, het moment en het tempo van zijn studie. 
Joost van Oort heeft inmiddels zo'n 120 video's gemaakt en ervoor gekozen om deze openbaar in YouTube te plaatsen onder zijn naamsafkorting JORT: http://www.youtube.com/user/JORTgeschiedenis
Onbedoeld blijken heel veel leerlingen en docenten in Nederland al gebruik te maken van deze filmpjes en "Jort" te kennen. Een van de aanwezige mediathecarissen liet later weten dat zij thuis had verteld over een leraar geschiedenis die handige filmpjes met uitleg op YouTube heeft gezet en dat haar dochter (H4) onmiddellijk reageerde met:
"Oh Jort, die kijken we altijd in de les en sommige leerlingen kijken het voor hun proefwerk. Cool, was ie bij jou? Hij legt goed uit. Heb je zijn handtekening gevraagd?" Dat Jort eigenlijk Joost van Oort heet, maakte het nog interessanter.

Joost heeft bij zijn eigen leerlingen gemerkt dat deze landelijke bekendheid van "hun leraar" hun betrokkenheid zelfs vergroot. Wat ze er verder van vonden vertelden verschillende leerlingen in een filmpje: het is wel wennen, maar ze vinden deze manier van werken prettig:
- ze kunnen de docent even "uitzetten" bijvoorbeeld om aantekeningen te maken 
- ze kunnen fragmenten herhalen
- de filmpjes zijn overzichtelijk, een soort samenvatting (veel prettiger dan al dat leeswerk)
- de stof blijft beter hangen
- ze kunnen thuis, maar ook bijvoorbeeld in de bus met hun smartphone werken.
Joost noemde nog een ander pluspunt: er worden meer zintuigen gebruikt. Dat is ook een voordeel
voor leerlingen die meer gericht zijn op beeld en gehoor, dyslectische leerlingen. En juist door de mogelijkheid van eigen tempo, herhaling hebben ook zwakkere leerlingen er baat bij. Doordat de stof beter blijft hangen, merkt hij dat ze in de les gerichtere vragen stellen. Het belangrijkste winstpunt vindt hij in differentiatie, verdieping en maatwerk tijdens de les.

Er verschijnt steeds meer informatie over flipping the classroom op het internet. Een paar links, die wij voor en na deze bijeenkomst verzameld hebben:

en een filmpje over technologie: http://www.youtube.com/watch?v=UavSFgwXrqI

Vlaamse website met ook de link naar het filmpje van Salman Kahn (Kahn Academy) op TED 2011:
http://www.klasse.be/leraren/31748/flipping-the-classroom-zet-de-les-op-zijn-kop/

Margreet van den Berg: http://ict-en-onderwijs.blogspot.nl/2013/02/flipping-classroom-een-opstap-naar.html

In het nieuwste nummer van Computers op School (COS), 2013 (jaarg. 30), nr 7. P. 18.- 19. staat een aardig artikel over flipping the classroom.

2 opmerkingen:

  1. En nog een goede tip van een collega:
    http://storify.com/erno_mijland/expertmeeting-flipping-the-classroom
    Daarin ook links naar hardware en software

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook op onze school worden de filmpjes van "JORT" bekeken. Ik zie leerlingen in de mediatheek de informatie uit de filmpjes gebruiken voor een presentatie over de Amerikaanse vrijheidsoorlog.
    Ik heb de docenten geschiedenis over de presentatie van Joost van Oort verteld, van geen heb ik nog wat terug gehad. Ik zal eens een van hen ernaar vragen.

    BeantwoordenVerwijderen