Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 25 april 2012

Scoop.it: mijn persoonlijke digitale knipselkrant

Scoop.it is een web2.0 dienst waarmee je gemakkelijk en snel nieuws kunt verzamelen, eventueel wat bewerken en zelf weer publiceren over een bepaald onderwerp.
Wanneer je een account (gratis) hebt, kun je vier verschillende topics aanmaken, die ieder hun eigen naam en url krijgen.
Zo heb ik de topics Mediawijsheid , Lezen en Literatuur  aangemaakt.

Bij ieder topic kun je verschillende trefwoorden ingeven, op grond waarvan Scoop.it nieuwsberichten uit allerlei sociale media en internet aanlevert. Zelf selecteer je welke berichten je wel of niet wilt publiceren. In tegenstelling tot rss abonneer je je dus niet op een bepaalde website, maar zoekt scoop.it op het onderwerp van jouw keuze. Het is raadzaam om die trefwoorden zorgvuldig te kiezen om te voorkomen dat je een ongewenste en onoverzichtelijke brei van twitters en allerlei futiliteiten in je scoop.it inbox vindt. Aan de andere kant is het doorlopen en selecteren van die berichten een eenvoudige en snelle klus.
Ik vind het een heel prettig middel om nieuws te verzamelen en snel te delen met anderen en zal de links op dit weblog plaatsen. Wel merk ik dat steeds meer vakgenoten met scoop.it actief zijn, omdat er steeds meer scoops van de berichtenstroom deel uitmaken. Die kun je dan weer rescoopen, maar of we dan nog zinvol bezig zijn....? Een beetje mediathecaris zoekt toch liefst de oorspronkelijke bron. Denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen