Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 14 maart 2012

Knipprogramma in Windows 7

In Windows XP was het mogelijk om een schermafdruk te maken met de print screen toets en die in een bewerkingsprogramma zoals Paint te plakken. Deze mogelijkheid bestaat nog steeds in Windows Vista. In 2010 schreef ik al eens over het knipprogramma Snippy, waarmee je delen van een schermafdruk kan weergeven.
Inmiddels zijn we weer wat verder: in Windows 7 is standaard een knipprogramma meegeleverd. Het is een heel handig hulpmiddel als je een deel van een schermafdruk (screenshot), een webpagina of bijvoorbeeld een .pdf document wilt plakken in een ander document.
In dit voorbeeld maak ik een printscreen van mijn hele bureaublad met het Startmenu geopend. Deze plak ik even in een worddocument. Ik open het Knipprogramma in het Startmenu (of in Alle programma's > Bureauaccesoires) en dan verschijnt het volgende schermpje en bij het  bewegen van de muis een + in het scherm. Dat is de aanwijzer.

Knipprogramma

Ik trek de aanwijzer rond een gedeelte van het startmenu dat ik wil laten zien en dit verschijnt in een nieuw scherm. Daarin zijn nog mogelijkheden voor een bewerking door bijvoorbeeld de markeerstift of de pen, zoals hier de kring rond het knipprogramma. Je kunt de screenshots opslaan als gif-, jpg-, png- en HTML-bestand, maar ook rechtstreeks via email versturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen