Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 1 juni 2011

Internet en auteursrecht 2: beeld- en videomateriaal voor lessen

.
Docenten maken steeds vaker hun eigen lesmateriaal en publiceren of delen dat op het internet. Hoe ga je dan om met auteursrechten? Enerzijds: hoe ga je om met het werk van anderen, dat je wilt opnemen in jouw lesmateriaal? Anderzijds: welke licenties wil je aan je eigen werk toekennen? Creative Commons  biedt uitkomst. Heb je er geen bezwaar tegen dat je werk wordt (her)gebruikt, dan kun je het online zetten met een “Creative Commons” licentie. Hierbij zijn verschillende varianten mogelijk:  http://creativecommons.nl/licenties/uitleg/

Als je wilt zoeken (of je leerlingen wilt laten zoeken) naar beeldmateriaal waarvan zonder belemmering gebruik gemaakt kan worden, zijn er verschillende mogelijkheden.
Zelf gebruik ik vaak Google Afbeeldingen zoeken: Geavanceerd zoeken naar afbeeldingen en kies ik bij gebruiksrechten: gelabeld voor hergebruik. De resultaten, vergeleken met een zoekactie zonder filtering, vallen soms wat tegen. Als er wel veel resultaten zijn, bestaat sinds kort de mogelijkheid om deze te sorteren op gebruikswaarde (linkerkolom naast de resultatenpagina).



Margreet van den Berg heeft kort geleden in haar blog op een rijtje gezet waar je goed bruikbaar statisch beeldmateriaal voor je lesmateriaal kunt vinden, dat gepubliceerd is onder een Creative Commons licentie.
Tot slot geeft ze daarin ook nog een tip hoe je een afbeelding kunt voorzien van een z.g. alt-tag (een tekst die je te zien krijgt wanneer je met je muis over het plaatje beweegt) voor leerlingen met een visuele beperking.
In een volgend artikel geeft ze tal van mogelijkheden voor het zoeken van filmpjes die je kunt gebruiken in je les. Waar kan je ze vinden en hoe kan je ze gebruiken? Zie: Ict en Onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten