Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

maandag 6 juni 2011

BOEK BLOG: boekentips van de mediatheek

Marga Ven en Ellen Rodrigo zijn vaste medewerkers aan deze recensierubriek. Er worden geen afspraken gemaakt over te lezen boeken en soms komen we heel verrassend tot eenzelfde boekkeuze. Dit keer twee meningen, die niet zoveel verschillen, over:

De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween door Jonas Jonasson. Door Ellen Rodrigo.
Een debuut van een Zweedse schrijver dat meteen allerlei prijzen in de wacht sleept en verfilmd gaat worden, maakt nieuwsgierig.
Maar na een paar bladzijden lezen bekroop mij het gevoel in een melige slapstick beland te zijn. Een 100-jarige man, Allan Karlsson, ontsnapt via een raam uit het bejaardenhuis, steelt per ongeluk een koffer met miljoenen Zweedse kronen erin en belandt daardoor in een storm van avonturen. Dat is het verhaal over de gebeurtenissen in 2005. Maar daartussen zijn er de hoofdstukken over het leven van Allan vanaf zijn geboorte in 1905. Hierin gaat de schrijver aan de haal met de wereldgeschiedenis van de afgelopen 100 jaar en laat zijn hoofdpersoon de gebeurtenissen in de wereld sturen en kleur geven. Deze hoofdstukken maakten voor mij dat het verhaal méér werd dan een melige slapstick. Geen hoogstaande literatuur, maar niettemin onderhoudend en geestig geschreven. Een lekker boek voor de(zomer-) vakantie.

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween door Jonas Jonasson.
Door Marga Ven.
Op de dag dat hij 100 wordt ontsnapt Allan Karlsson via het raam uit het bejaardentehuis. Hierna beleeft hij het ene doldwaze avontuur na het andere, met een koffer vol maffiageld als middelpunt. De hoofdstukken over zijn vlucht worden afgewisseld met verhalen uit zijn lange leven. Als springstofdeskundige heeft Allan met bijna alle wereldleiders van de vorige eeuw contact gehad.
Het motto van het boek is ‘Wie alleen de waarheid vertelt, is het niet waard om naar te luisteren’. Hiermee is het boek getypeerd. De ongebreidelde fantasie, de verbeeldingskracht en de onderkoelde humor maken dit boek tot een succes. Misschien geen grote literatuur, maar wel een heerlijk boek voor op het strand...


Leugens. Justine Larbalestier.
Vert. van Liar door Henny van Gulik.
Door Rineke Jungst
Dit is het Nederlandse debuut van deze Australische schrijfster van adolescentenliteratuur. De ik-figuur in dit boek is het tienermeisje Micah, een pathologische leugenaarster die haar ouders, klasgenoten en leraren voortdurend voorliegt. Na de brute moord op haar vriend Zach, besluit ze jou, de lezer, alleen nog maar de waarheid te vertellen. Maar dat gaat niet altijd goed en brengt je, evenals de figuren in het boek, steeds aan het twijfelen aan haar geloofwaardigheid. Bovendien ontvouwt zich in haar verhaal langzaam maar zeker een ongelooflijk familiegeheim, waardoor Micah de drager is van een gen dat de oorzaak is van een voor haar ondraaglijke afwijking. Het verhaal is opgebouwd uit hoofdstukken, die afwisselend vertellen van voor en na de moord en over het familiegeheim.
Een vanuit een originele invalshoek goed geconstrueerd, boeiend en - bijna geloofwaardig – verhaal voor jongvolwassenen. Vlot leesbaar. HWC: D-niveau.

 Huid en haar door Arnon Grunberg.
Door Ellen Rodrigo.
Eigenlijk is het vanaf de eerste bladzijde duidelijk: het kan niet goed aflopen met Roland Oberstein, een in de bubbel gespecialiseerde econoom. Hij bekijkt alles in het leven, en dus ook de liefde, vanuit de economische principes van vraag en aanbod. Hij lijkt afstandelijk en emotieloos te zijn, observeert alles alsof hij een buitenstaander is. Oberstein verhuist van Amsterdam naar Fairfax omdat hij daar een baan kan krijgen, laat vrouw en kind dan maar achter en neemt zijn intrek in een hotel. Knoopt relaties aan met diverse vrouwen, omdat ze nu eenmaal voorhanden zijn, maar snapt niet wat daarin van hem verwacht wordt. Als hij uiteindelijk in een relatie met een studente verwikkeld raakt, komt zijn leven in een stroomversnelling. En stevent hij regelrecht op zijn ondergang af. Grunberg portretteert zijn hoofdpersoon met veel humor en ironie. Het boek is een genot om te lezen, Grunberg is ongetwijfeld een onderhoudende verteller maar toch vond ik het af en toe een beetje langdradig worden.

De Koning door Kader Abdolah
door Marga Ven.
“De Koning” speelt zich af in Perziё en gaat over de regeerperiode van Sjah Naser Eddin van 1831 tot 1896. De Sjah is een weinig daadkrachtige man die hangt aan traditie en geen heil ziet in de nieuwe tijd, met zaken als elektriciteit en spoorwegen. Gedurende zijn regime stuit zijn gedrag op steeds meer verzet.
“De Koning” is op zich een interessant boek. De lezer krijgt een goed beeld van de problemen waar het land Perziё in die tijd mee kampt. Echter als alwetende verteller lukt het Abdolah niet zijn hoofdpersonen tot leven te wekken. Zij blijven abstract. Ook in het plot zit weinig emotie, het verhaal blijft vlak en de taal is eenvoudig. Geen onprettig boek om te lezen, maar eigenlijk vond ik het meer een geschiedenisboek dan een roman. Tip voor liefhebbers: F. Springer Teheran, een zwanezang (over de Iraanse omwenteling en de ondergang van Perziё).

Het grote huis – Nicole Krauss
vert. van Great House door Rob van der Veer en Tjadine Stheeman
door Rineke Jungst.
"Het grote huis" is een complex boek, dat je in alle rust en met aandacht moet kunnen lezen om de draad niet kwijt te raken. Verschillende verhaallijnen zijn verdeeld over de twee delen van het boek. Iedere chronologie ontbreekt. Door de kunstige constructie worden de samenhang en de diverse lagen pas gaandeweg het verhaal duidelijk.
In afzonderlijke hoofdstukken vertellen vijf verschillende ik-figuren over hun levens, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Het verbindende element is een groot antiek bureau met vele laatjes, dat van de ene persoon naar de andere gaat – personen die allemaal wel iets met het schrijversvak te maken hebben.
Nadia is schrijfster en lijkt een soort verklaring voor de rechtbank af te leggen, als zij haar verhaal doet aan de Edelachtbare. Wie deze Edelachtbare is, blijft lange tijd onduidelijk. Aaron voert een denkbeeldig gesprek met zijn zoon Dovvele om aan het naderende eind van zijn leven met hem in het reine te komen.
Arthur vertelt over zijn leven met de schrijfster Lotte Berg, die in haar jeugd in de Tweede Wereldoorlog naar Groot-Brittannië kon vluchten. En dan is er nog de antiekhandelaar George Weisz, die tijdens de Tweede Wereldoorlog “verdwenen” meubelen terugzoekt, en zijn twee bijzondere kinderen. Al deze personages hebben moeilijke of getroubleerde relaties, doordat ze geheimen hebben voor elkaar of in zichzelf teruggetrokken leven.
Krauss maakt hun verdriet en eenzaamheid invoelbaar in prachtig proza en lange volzinnen. Pas in het laatste deel wordt de titel van het boek duidelijk en daarmee ook de dieperliggende laag van dit verhaal. Een boek om minstens twee keer te lezen om alles te ontdekken en op zijn plaats te laten vallen. Maar dan is het ook dubbel genieten!











Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen