Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

vrijdag 3 december 2010

Jonge Jury project

Het Jonge Jury project loopt ten einde. De laatste boeken worden langzamerhand in de mediatheek teruggebracht. Alle tweede klas leerlingen hebben dan twee boeken gelezen met de opdracht om in viertallen een Leesmagazine te maken, waarin ze hun boeken promoten. De vmbo'ers lezen één boek, maar zij maken ook nog een promotie van een fictieve verfilming van hun boek, compleet met casting en muziek.
Van september t/m december hebben we 100 extra boeken van de openbare bibliotheek te leen gekregen als ondersteuning van onze eigen collectie. De klassen zijn hiermee beurtelings aan de slag gegaan.
Omdat er voor deze opdracht veel diverse informatie gezocht moest worden - verschillende recensies, auteursinformatie, interviews etc. - begeleidden we vanuit de mediatheek het zoekproces d.m.v. een stappenplan. Met de vwo- en havoklassen startten we in de mediatheek met een korte toelichting op dat stappenplan, het aanleggen van een zoeklogboek en het gebruik van diverse informatiebronnen, compleet met een juiste bronvermelding. Daarna konden de leerlingen op de mediatheekcomputers aan de gang, waarbij wij hen op weg konden helpen bij de eerste stappen en het zoeken, bijvoorbeeld in de Jeugdliterom (de recensiebank voor jeugdliteratuur).
Wie nog steeds denkt, dat kinderen gemakkelijk en goed kunnen zoeken met Google en alles wat op een computer staat, heeft het mis. Dat is niet alleen uit onderzoek gebleken, maar is ook onze dagelijkse ervaring, als wij even met leerlingen meekijken hoe ze werken. In de Jeugdliterom wordt er regelmatig op voornaam of voorvoegsel van de auteur gezocht of op verkeerde onderdelen van de titel, waardoor het resultaat ten onrechte negatief uitvalt. Met Google daarentegen wordt vaak weer zo gezocht, dat er een massa resultaten zijn, behalve de gewenste. Omdat we dit gebrek aan zoekvaardigheden ook bij bovenbouwleerlingen nog steeds terugzien, hechten we veel waarde aan deze aanpak van informatievaardigheden in de brugklassen.
Maar laten we het leesplezier niet vergeten! In de top10 van meest geleende boeken tijdens het project staan:

 Dit is geen dagboek van Erna Sassen op de1e plaats.

Deadline van Rachel Ward is met 1x minder geleend een goede tweede,onmiddellijk gevolgd door
Waanzin van Mel Wallis de Vries.

Alles is relatief, want van veel titels hadden we meerdere exemplaren (tot wel 4 stuks), dus dat kan invloed hebben op de uitleencijfers, maar opvallend vind ik toch dat Dit is geen dagboek zo populair is gebleken en dat ook een boek als Manhatan hoog (op een gedeelde 5e plaats) in de Top 10 eindigt.
In het boek van Erna Sassen zit de 16-jarige hoofdpersoon in een stevige depressie en moet als therapie een dagboek schrijven. Zijn onwillige dagboekaantekeningen omvatten eerst niet meer dan een paar regels, maar vormen gaandeweg het verhaal, waarin hij zijn verdriet over de zelfmoord van zijn moeder en de ruzie met zijn vriendin kwijt kan. Geen vrolijk verhaal, waarbij de gruwelijke details van de dood van zijn moeder niet gemeden worden. Maar het dagboek helpt wel degelijk bij de verwerking en het einde van het boek is hoopvol. Mooi geschreven en geloofwaardig verhaal. Bij ons een D-niveau.
Manhatan (geen spelfout!) is een historisch getint avonturenverhaal dat zich afspeelt aan de oostkust van Amerika in de 17e eeuw. Met 294 pagina's en een wat ouderwets kaft vind ik het toch verrassend dat het tussen alle snelle titels en flitsende voorkomens zo gewild was. C-niveau.

Dit was een kleine greep uit "ons" Jonge Jury project.
Landelijk kan er tot 1 maart gestemd worden op alle jeugdboeken die in 2009 zijn verschenen. Rond april zal de prijswinaar op de Dag van de Jonge Jury bekend worden. En nu maar hopen dat het een keer niet Francine Oomen zal zijn, die weer met de eer gaat strijken!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen