Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

donderdag 23 september 2010

Symbaloo - hoe maak ik mijn eigen pagina?

In mijn vorige blogbericht maakte ik melding van mijn Symbaloopagina Digibewust. Deze ziet er zo uit:
     

De blokjes zijn knoppen, waaraan ik informatie over internetveiligheid, cyberpesten, auteursrecht en plagiaat heb gekoppeld: http://www.symbaloo.com/mix/digibewust
Toen ik voor de eerste keer Symbaloo.com zag, vond ik het meteen een aantrekkelijk medium om voor de onderbouw te gebruiken. Symbaloo is een soort favorietencentrum op web2.0. Het is heel eenvoudig om een eigen account aan te maken door je gratis te registreren. Dan kun je je eigen websites toevoegen of hele nieuwe pagina's maken of verwijderen. Elke pagina kun je apart publiceren.

Voor mijn doeleinden heb ik dus een nieuwe pagina gemaakt bij het groene plusje en deze de naam Digibewust gegeven. Hoe de informatie toe te voegen? Kies voor "blokjes". Klik op een leeg blokje, dan verschijnt er een balk: 
Kies: Klik hier als je je eigen blokje wilt maken.
In het volgende scherm: 
1. het adres van een website kopiëren (let op: http:// staat er al in),
2. het blokje desgewenst een naam geven,
3. een kleur geven en een icoontje naar keuze toevoegen of  een eigen afbeelding zoals een logo.

In dat laatste geval moet je eerst een kopie van zo'n logo van de website opslaan als afbeelding op je eigen computer. Die afbeelding kun je vervolgens in symbaloo uploaden.  Dat kost wel wat tijd, maar moeilijk is het niet; het geeft variatie aan je pagina en nodigt uit tot kijken. De laatste stap is de bevestiging: maak mijn blokje.
Zo kun je naar believen pagina's maken en vullen.
De pagina is nu nog alleen toegankelijk voor jezelf. Er zijn verschillende mogelijkheden om je pagina te delen met anderen (tabje delen rechtsboven). Deel je de pagina met iedereen, kun je een geschikte naam aan de weblink geven en deze publiceren (Teletop) of doorgeven aan wie je maar wilt.
Ook zonder enorme computerervaring is dit eenvoudig te doen en bovendien: je kan niets verknallen, wat niet goed gaat of niet bevalt, verwijder je weer. Het kost geen cent.
De tijd die het mij gekost heeft om hiermee te leren werken en de pagina te vullen, was het zeker waard. De leerlingen hebben er goed en enthousiast gebruik van gemaakt en vonden het een leuke manier van informatie krijgen. Sommige leerlingen kwamen zelf met nieuwe informatie en die kan ik dan ook weer toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten