Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

donderdag 30 september 2010

Nieuwe vorm van cyberpesten: bezemfilmpjes op YouTube

Tijdens de brugklaslessen bracht een van de leerlingen in het kader van cyberpesten een nieuw fenomeen ter sprake: bezemen op het internet. Zij had erover gelezen in de Volkskrant. Ik kende dit nog niet en heb eens op het internet gezocht.
‘Bezemen’ blijkt scholierentaal voor een nieuwe, indringende vorm van cyberpesten. Foto’s worden van sociale netwerksites als Hyves en Facebook gehaald en achter elkaar geprojecteerd. Er worden seksistische, racistische of andere beledigende of bedreigende teksten overheen geprojecteerd en vaak wordt er een rapmuziekje onder gezet, waarna het filmpje op YouTube wordt gepubliceerd. Vaak staan er ook mobiele telefoonnummers en emailadressen bij. 
Sommige van die bezemfilmpjes gaan erg ver en beschadigen de slachtoffers en dat zijn vooral meisjes.  Het begrip ‘bezem’ is straattaal voor ‘hoer’ of ‘sukkel’ en in die zin niet nieuw, maar sinds begin september zijn de bezemfilmpjes volop in het nieuws. Het AD vertelt het verhaal van de Marokkaanse Sarah, Trouw meldt dat twee docenten en twee leerlingen van het Leidse Bonaventuracollege aangifte hebben gedaan, omdat er filmpjes over hen op YouTube zijn gezet. RTL en de EO kwamen ermee op t.v.
Scholen gaan ertoe over om YouTube, net als Hyves e.a. af te sluiten voor leerlingen. Maar hoever moeten we gaan met deze blokkades? YouTube is immers ook een goede bron van informatie en een prima middel voor creatieve verwerking van lesstof? Hoe kunnen en moeten we onze leerlingen mediawijs maken en opvoeden tot een verantwoord en positief gebruik van de media?
Zelf zal ik informatie over dit onderwerp opnemen in Digibewust en ook het anti-bezemfilmpje dat ik op de Malmbergsite vond.



1 opmerking: