Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

donderdag 16 september 2010

Brugklaslessen informatievaardigheden

Nieuw: alle brugklassen krijgen dit jaar zowel in de eerste als in de tweede (of derde) schoolweek een k.w.t.-uur les in de mediatheek. Als morgen 1Q geweest is, hebben alle klassen één of beide lessen gehad.
De leerlingen beginnen met een kennismaking met de mediatheek: gebruiksmogelijkheden en afspraken hoe de mediatheek wel en niet gebruikt kan worden. Deze inleidende powerpointpresentatie wordt gevolgd door allerlei eenvoudige zoekopdrachten zoals mediatheek-gerelateerde moeilijke woorden opzoeken in een woordenboek:                                









boeken zoeken op auteur of op onderwerp in kasten en in de catalogus:


 het zoeken van gegevens over de uitgave op de colofonpagina van een boek:
etc.

Vrijwilligers, evenals docenten en onderwijsassisten, die ingeroosterd stonden in deze k.w.t.uren, hielpen op allerlei manieren mee en over het algemeen was iedereen enthousiast bezig.

Om eventuele toegangsproblemen tot het HWC-netwerk en/of Teletop in de eerste schooldagen te omzeilen had ik een weblog Media Trefpunt aangemaakt met een link naar de mediatheekcatalogus en een Symbaloo-link "Digibewust".
De leerlingen krijgen aan het eind van de les de opdracht om de informatie achter de knoppen van de linker vijf kolommen van het DIGIBEWUST informatieblok te bekijken en desgewenst ook hun ouders daarbij te betrekken.  De informatie gaat over diverse aspecten van internet(on)veiligheid en cyberpesten.
Ik vraag hen om mij over een van de onderwerpen een klein persoonlijk verhaaltje (eigen belevenis of van een bekende of een mening) te sturen. De "verhaaltjes" die ik ontvangen heb, geven een heel aardig beeld van hun ervaringen en hoe ze ermee bezig zijn. Veel kinderen blijken hun ouders inderdaad hierbij betrokken te hebben. De verhaaltjes bundel ik per klas en plaats deze - zonder namen  vanwege hun privacy! - in de reacties op het Media Trefpunt weblog, zodat de leerlingen van elkaar kunnen lezen en leren. Misschien voor docenten en m.n. mentoren ook interessant! Foto's van de mediatheekles op het weblog moeten het nog aantrekkelijker maken om nog eens te gaan kijken. Met het vorderen van de lessen is deze weblog in opbouw. 
De tweede les omvat eveneens zoekopdrachten in Wikipedia, catalogus en boeken, maar dan iets diepgaander en moeilijker en via verschillende stappen. Hier is al de opmaat naar de volgende informatievaardigheden tijdens Informatica en Nederlands. Als voorbereiding daarop moet iedereen bovendien nog de blokjes over auteursrecht en plagiaat op Digibewust bestuderen.
Leerlingen van andere klassen hadden tijdens deze lessen gewoonlijk geen toegang tot de mediatheek, maar maakten daar voor zover wij weten geen probleem van. De leerlingen van de brugklassen weten ons te vinden en zijn de drempel nu goed over!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Rineke, erg leuk om te lezen. De Mediatheek staat best ver van mij af en door dit soort initiatieven gaat het veel meer leven. Complimenten hoe het eruit ziet.

    Groet
    Bart Burggraaf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat goed Rineke, je mediatheek leeft!!
    groet, Marrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je, Marrie. Altijd fijn om te horen van een collega mediathecaris!

    BeantwoordenVerwijderen