Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

maandag 19 april 2010

Abonneren op websites: RSS


RSS-icon-collection
Originally uploaded by carignan
Een collega vroeg vorige week hoe hij zich kon abonneren op onze weblog. Leuk om te horen dat hij zo enthousiast was over de Mediatheek Blognotes!
Het is eigenlijk heel gemakkelijk, want in de rechterkolom onder mijn profiel staan 2 RSS icoontjes.
Wanneer een website is voorzien van RSS, zie je gewoonlijk één van bovenstaande symbolen. Door op dit symbool te klikken, kun je een gratis abonnement nemen op de website en ontvang je via zg. RSS feeds automatisch de headlines van ieder nieuw bericht.
Het voordeel is dat je niet op nieuwsbrieven van je vaksites hoeft te wachten of zelf iedere keer websites moet afzoeken naar nieuwe informatie. Het door jou gewenste nieuws komt vanzelf naar je toe.
Wel moet je je inschrijven op een RSS Reader om de nieuwsberichten te kunnen lezen. Bloglines, Pageflakes, Feedreader en de Nederlandse Symbaloo zijn enkele bekende feedreaders. Velen vinden Google Reader prettig, omdat er al veel met Google wordt gewerkt. Mij bevalt Netvibes goed, omdat ik dat mooi overzichtelijk kan indelen d.m.v. tabbladen.
Je kunt je persoonlijke feedreader helemaal voor jezelf houden, maar je kunt (onderdelen) ook openbaar maken en delen met bijvoorbeeld collega's uit sectie of team. Mijn openbare Netvibes ziet er zo uit.
Voor zowel Netvibes als Google Reader moet je een Gmail account aanmaken, als je dat nog niet hebt. Ook dat nog, hoor ik je denken.
Ja, je moet er inderdaad even voor gaan zitten. Het is niet moeilijk.....als je eenmaal weet hoe het moet.
De ervaring met al dit soort zaken leert echter dat gezegd wordt, dat het allemaal niet moeilijk is, maar dat de praktijk weerbarstig is en tot heftige frustraties kan leiden. Ook als de aanmelding wel soepel verloopt, en je je feedreader vervolgens wilt bewerken en aanpassen aan jouw wensen, kan het koude zweet je uitbreken. Dan haak je af, want je hebt wel wat beters te doen. Jammer, want ik ben ervan overtuigd dat een feedreader uiteindelijk nuttig en tijdsbesparend kan zijn. Kom bij me langs in de mediatheek, dan probeer ik je even op weg te helpen en laat meteen zien hoe je nieuwe feeds kunt toevoegen aan je abonnementen.
Als alles werkt, is het een koud kunstje om onze weblog aan je feeds toe te voegen: een klik met de linkermuisknop op het RSS-icoontje en doorklikken op de reader van jouw keuze. Klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten