Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

zondag 21 maart 2010

ONDERDRUKKING en informatievaardigheden

Opvallend aanwezig in de mediatheek is de komende weken het project Onderdrukking. De leerlingen van 1D en 1G moeten voor Godsdienst een werkstuk maken, waarin zij vier verschillende vormen van onderdrukking in vier verschillende landen plus diverse hulporganisaties beschrijven, ondersteund met foto's of andere afbeeldingen.
Een pittige opgave, die zich uitstekend leent om de informatievaardigheden te trainen. Ik was dan ook blij dat ik door TIM in de gelegenheid werd gesteld om hieraan mee te werken. We hebben dat naar beider tevredenheid wel eens eerder gedaan. Hoe werkten wij samen?
TIM heeft dit project gemaakt voor TTO klassen. Voor deze twee klassen hebben we de opdracht vertaald en aangepast plus verrijkt met een "stappenplan". Het stappenplan is voor leerlingen een hulpmiddel om gestructureerd en doelgericht (samen) te werk te gaan en een beter resultaat te behalen. Hun bevindingen moeten zij eveneens stap voor stap in een zoeklogboek noteren.
Vooraf op heb ik op "brugklaswijze" op het internet op onderwerp gegoogled. Om op eenvoudige manier nuttige (Nederlandstalige) informatie te vinden was best lastig, op z'n minst tijdrovend. Omdat de leerlingen volgens de opdracht toch al van minstens één boek gebruik moesten maken, hebben we bij de Openbare Bibliotheek een extra ondersteuningscollectie aangevraagd. Zelf hebben we ook best veel boeken die gerelateerd zijn aan dit onderwerp. Alle materialen zijn in de catalogus ingewerkt en staan in de mediatheek in en rondom de vitrine.
Sommige boeken en scriptiemappen vormen, omdat ze vrij algemeen, oppervlakkig  en eenvoudig zijn, een gemakkelijker informatiestartpunt dan het internet. Vanuit de verschillende invalshoeken en landen, waarmee de leerlingen zo kennismaken, kunnen ze dan weer gericht verder op het internet.
De specifieke informatievaardigheden die de leerlingen tijdens dit project "meenemen" zijn:
  • het formuleren van hun onderzoeksvragen
  • het zoeken in de catalogus
  • het zoeken in verschillende informatiebronnenen
  • het beoordelen van nut en betrouwbaarheid van  informatie(bronnen)  
  • het correct vermelden van de bronnen, die ze hebben gebruikt. Ook van beeldmateriaal!

2 opmerkingen:

  1. Mooie en overzichtelijke Blog!
    Leuke foto van onze vitrine!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag van ons project "Onderdrukking." De leerlingen maken veel gebruik van de speciale collectie rondom dit thema. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen